Звук и светлина - орган на Националната асоциация на сляпо-глухите в България
Търсене   
Начало
Екип
Броеве за 2021 г.
Архив
Кулинарни рецепти
Козметика
Контакт с нас
линк към сайта на НАСГБ
 
  От първо лице  
 

САЛОМЕ

          Саломе е част от един библейски мит. И този мит отдавна е познат и разработен в световната литература, преди да го открие нашия модернизъм. Иродиада на Стефан Маларме, текста на Саломе на Оскар Уайлд или Ириада на Флобер. Точно тези автори налагат един прочит на Саломе в светлина, която не отговаря на историята. А да не говорим за интереса на музиката към този модел, по който става осмислянето на Саломе. Според тях това е един развратен образ, развратната жена, жената-хищница. Нещо, което в последствие в киното ще се превърне в жената вамп., защото киното почти по същото време започва да проявява интерес към Саломе. В този сюжетен модел имаме следното нещо: имаме прокълнатата любов на Саломе към Йоан Кръстител, имаме един вещаещ нещастие, смърт и прокоба глас, имаме танца на Саломе, с който тя изисква главата на Йоан Кръстител и смъртта му.
          Ще ви представим библейските сведения за Саломе, а не това, в което я превръща литературата, и как тя функционира исторически, като персонаж в библейските представи.
          Саломе е дъщеря на Иродиада, която е еврейска принцеса от Иродовата династия. Омъжена е за чичо си Ирод Втори, който е син на цар Ирод Велики и Мариана Втора. Нейният мъж е обвинен, че съзаклятничи с майка си да го убие. Не е убит, но е отстранен от властта и живее с Иродиада в едно от пристанищата на Палестина. Около 14-та година след Христа, Иродиада ражда дъщеря, която тя нарича Саломе, или още в някои източници можете да го срещнете, като Салумиа. Животът, който Иродиада води със семейството си е луксозен, но без перспектива за царуване. А тя е била изключително властна жена, затова такъв начин на живот не се е харесвал на амбициозната и лукава Иродиада. Около 23-та година след Христа, тя се развежда с Ирод Втори и се омъжва втори път за друг свой чичо, това е Ирод Антипа. Той е патриарх на Галея и Верея. Този брак по сметка предизвиква масовото недоволство на народа. Негов изразител става Йоан Кръстител, който открито изобличава цар Ирод Антипа, че е взел за съпруга жената на живия си брат. Всъщност нередността не е в това, че се женят роднини помежду си, това тогава не се е смятало за нередно. А нередното е, че тя се жени втори път при жив съпруг. Срещу това застава Йоан Кръстител. Антипа заповядва Йоан да бъде арестуван и затворен в неговата крепост Махера на източния бряг на Мъртво море. На едно пиршество, Иродиада изпраща дъщеря си да танцува и пияният Антипа обещава да й даде каквото пожелае. Подучена от майка си Саломе изисква главата на Йоан Кръстител, която скоро е донесена на един окървавен поднос. Учениците на Йоан Кръстител поискват тялото на предтечета и го погребват. Дъщерята на Иродиада не е наименована в евангелията. До тук е историческата истина за Саломе. Според съвременника на тези събития – Йосиф Флавий, тя се казва Саломе или Салумиа на еврейски шломит от шалом – мир или на български Мира. Танцът на Саломе може да се датира приблизително към 28-29 година след Христа. Евангелистите Матей и Марко, които пишат на гръцки наричат Саломе порасион-момиче, тоест те дори не използват името й. Самият факт, че тя тича при майка си за съвет какво да поиска, говори за това, че тя е все още дете. Когато се случва този фатален танц, тя е на 12 години. След този трагичен танц Саломе е омъжена за своя чичо Ирод Филип Първи – син на цар Ирод Велики. Филип е много по-възрастен от Саломе и когато умира бездетен, през 33-та година след Христа, тя е само на 17 години. Към 41-ва година след Христа Саломе сключва втори династичен брак с твърде по-младия от нея Аристовул – цар на Калкида и Мала Армения. Той също е неин роднина, защото е пра-пра-внук на Ирод Велики. Тя му ражда трима сина – Ирод, Агрипа и Аристовул. Интересното от тук нататък е, че портрета на Саломе е единствения на жена, който се появява през 57-ма година върху монетите, които се секат. Да се появи лик на жена върху монета – това е изключително голям прецедент за онова време. Когато Саломе е изобразена на монетата тя е на 39 години, а за да се появи на тази монета това означава, че тя е обществено призната личност. Личност, която се е ползвала с уважението, не само на обществото си, но и на това, което са изпитвали домашните към нея. От тук нататък нямаме сведения за живота на тази жена, която принадлежи към тогавашната аристокрация. Саломе умира между 62-ра и 71-ва година след Христа. Всичко говори, че тя е нормален, уважаван човек. От историческите сведения не се показва по никакъв начин, че тя е нравствено покварена. В такава я превръща всъщност художествената литература. И музиката, защото тогава се появяват много балети и музикални сюити, които разработват представата за погубващата, демоничната женственост, наречена с името Саломе.

ЗиС

 

 

Нагоре
Към Съдържанието на броя

 
Хостингът и домейнът са предоставени с любезното съдейстие на Superhosting.bg