Звук и светлина - орган на Националната асоциация на сляпо-глухите в България
Козметика
Контакт с нас
линк към сайта на НАСГБ

Приятели от близо и далеч

В НАСГБ - Приятелска среща със съседна Турция

Получихме покана за Международен семинар, концерт на самодейците и спортна изява на Националната асоциация на сляпо-глухите в България (НАСГБ), посветени на Международния ден на хората с увреждания – 3-ти декември, които се проведоха съвместно с организации на слепи и на хора с други увреждания в Истанбул, Турция от 01 до 04.12.2011 г. На 1-ви декември до 16 ч. пристигаха участниците от страната в гр. Пловдив в Централно управление на НАСГБ, ул. „Весела” 30. В 20:00 ч. тръгнахме с автобус за Истанбул с много емоции и добро настроение. Пътуването почти не го усетихме, понеже организаторите от фирмата “Комфорт-S” не спряха да ни заливат с информация, за това какво ни предстои да видим. Смях, закачки и веселие ехтеше в автобуса. Когато пристигнахме в Истанбул, много организирано и бързо се настанихме в хотел с три звезди – „Бекдаш”. След кратка почивка в 9:00 ч. направихме разходка, като разгледахме Вселенската Патриаршия (Резиденцията на Вселенския Патриарх). Направихме разходка с кораб по Босфора, покрай дворците „Долма Бахче Сарай”, „Чириган” и „Бейлер Бей”, крепостите „Румели Хисар”, „Анадолу Хисар”. Плавахме покрай къщите, където са снимани филмите „Перла” и „Шехерезада”. Минахме покрай Галатасарай, направихме снимки и се подсладихме с турско кафе. Направи ни впечатление колко оживен беше Босфора с корабчета, лодки и много рибари. По покана на турските приятели, посетихме техния рехабилитационен център, а след това с автобус ни заведоха на изложба, посветена само на инвалидите. Останахме очаровани от изложбата, която приличаше на малко панаирно градче. Направи впечатление маркировката, по която спокойно се движиха слепи, с които се разминавахме обикаляйки залите. Срещнахме и много хора в инвалидни колички, които се разхождаха и разглеждаха експозицията. От 16:00 ч. бяхме поканени в обредна зала, където преподавателите от Националния център за рехабилитация на сляпо-глухи “Хелън Келър” проведоха семинар на теми:

1) „Индивидуалната работа – ефективна форма и метод в рехабилитацията и социалното включване на сляпо-глухите” (презентацията изнесе Анна Ройдева);

2) „Хаптичното общуване – важен и основен метод за комуникация с хора с тотална и практическа сляпо-глухота” (демонстрацията бе представена от Деян Славов и Али Неби).

След семинара нашите самодейци изнесоха концерт. Докато се лееха българските народни песни, нашите заиграха хоро, на което поканиха и турските приятели. Не всички, но много от тях се хванаха и поиграха с нас. Накрая уморени, но превъзбудени се прибрахме в хотела, където вечеряхме в ресторант „Бекдаш” в самия хотел, включваща храна, напитки без лимит, жива музика и танци. Умората бързо премина и след втората наздравица дансинга беше наш.
            На 3-ти декември посетихме същинския център на Истанбул: разходка по пешеходната зона от площад „Таксим”, по бул. „Истиклял Джадеси” с посещение най-голямата католическа катедрала „Сан Антонио”. След това се пръснахме да пазаруваме в магазините на „Истиклял Джадеси” – най-евтините в Истанбул. От 14:00 ч. посетихме огромна зала, където се провеждаше концерт от хора с увреждания и бяхме посрещнати с обяд. Присъствахме на концерта и бяхме удивени, колко много народ имаше в залата и непрекъснато пристигаха. За съжаление тук ще подчертая, че при нас такава посещаемост може да бъде само мечта. След концерта демонстрирахме наши спортни умения, като: канадска борба, мятане на диск, тласкане на гюле, шах и табла.
            Рано сутринта на 4-ти декември отново поехме на екскурзия с автобус и кораб до Принцовите острови.
           След разходката натоварихме багажа и потеглихме обратно към България. На връщане се отбихме в МОЛ „Кипа” в град Одрин, където имахме възможност отново да пазаруваме. После спряхме на центъра и посетихме една гостилница, където вечеряхме с вкусна топла шкембе чорба. Отново за последни разходи спряхме на границата и кой каквото носеше похарчи за подаръци и сладкиши. Рано сутринта се прибрахме благополучно в Пловдив и от тук, кой от където е. Искрено сме благодарни на председателя на НАСГБ – Димитър Парапанов за този семинар и тази незабравима екскурзия, която успя да организира и проведе съвместно с фирма “Комфорт-S”.
            Едва ли някой от нас би отишъл в Истанбул, ако не беше това мероприятие. Да се надяваме, че няма да е за последно!

ЗиС

Нагоре
Към Съдържанието на броя

Хостингът и домейнът са предоставени с любезното съдейстие на Superhosting.bg