Звук и светлина - орган на Националната асоциация на сляпо-глухите в България
линк към сайта на НАСГБ

Делници и празници

ПРАЗНИЦИ СРЕД ПРИРОДАТА

В ранното утро на 15.08.2016 г. шуменските сляпо-глухи се събраха в парка на градската градина, за да отбележат 19 години НАСГБ, 9 години група "Еделвайс" и християнския празник Голяма Богородица.
      В 9 ч. 14-те присъстващи членове бяха на пейките пред паметника на големия български актьор Тодор Колев, който е издигнат с помощта на цялата българска общественост и най-вече на гражданите от Шумен. Всички знаят, че той е шуменец и ние се гордеем с него.

Всеки, който минава през парка, няма как да не види този паметник, на който актьорът е в цял ръст, свирещ на цигулка.
      Времето беше прохладно и леко ветровито. Пред нас се откриваше невероятно красива гледка–алеите с много красиви цъфнали цветя в различни форми, които ни карат да се възхищаваме на красотата и разнообразните багри, а малко по-нататък бликащият фонтан, от който се разнасяше хладина. В този ранен час беше много тихо и спокойно.
      След кратка разговорка относно лични и здравословни проблеми, започнахме нашата работа. Сътрудничката изнесе кратка беседа за създаването на асоциацията, за мястото на нашата организация в нея. Засегнаха се и някои наболели въпроси, относно застаряващия членски състав и желание за приемане на по-млади членове, за трудната дарителска дейност. По-нататък поговорихме за създаването на група "Еделвайс", нейното развитие и участие в мероприятията. Разказа се за Голяма Богородица. На този светъл християнски празник почитаме семейното огнище и майчинството. Празникът се отбелязва със сборове и курбани. Хапват се обредни хлябове, грозде, дини и други плодове.
      Всички присъстващи си хапнаха едро, кехлибарено грозде, баница, погача и сирене.
      Направихме си снимки пред красивите цветя и паметника.
      Всички си тръгнаха доволни и радостни от тази среща сред природата.

Върбина Станкова

ЕКСКУРЗИЯ ДО РИЛСКИЯ МАНАСТИР

На 06.08.2016 г.–Преображение Господне, бе проведена екскурзия до Рилския манастир с цел културен туризъм, организирана по решение на ТУС на ТО на НАСГБ в гр. Благоевград.
      Рилският манастир е една историческа забележителност, с която България се гордее.
      06.08.2016 г. бе слънчев и горещ ден. Членовете на ТО Благоевград се събраха на ЖП гара Благоевград. С предварително подсигурен автобус от председателя на ТО Благоевград–Емил Якимов, в 09:30 часа потеглихме с усмивки и добро настроение за Рилския манастир.
      Емил Якимов изясни програмата за деня, като пожела да си прекараме един хубав ден и да се насладим на прекрасната природа на прохладния Рилски манастир.
      С шеги и закачки за един час пристигнахме. Веднага усетихме чистия въздух и радостните вълнения от празничния ден. Целият манастир ехтеше от камбанен звън и хорово изпълнение на псалмопения. Усещаше се празничната атмосфера от честването на Преображение Господне. Имаше тържествено богослужение. Влязохме и запалихме свещи за здраве и благоденствие на всички.
      След това се разходихме около Рилския манастир. Купихме си от добре известния и прочут топъл хляб и вкусни мекици. Заредени с много емоции и весело настроение потеглихме към Кирилова поляна.
      Пристигнахме с поруменели бузи и много смях. Настанихме се на поляната около една чешма, построена от Ротари клуб Дупница и Ротари клуб Благоевград център. Разхладихме се със студената бистра вода, която ни зареди с нова сила след разходката. След което се почерпихме с различни вкусотии, кой каквото носеше, хапнахме и пийнахме студена македонска ракия и бира. Набрахме си малко билки и чай. Посмяхме се и попяхме.
      Отпочинали и развеселени тръгнахме си късния следобед, заредени с много положителна енергия и емоции. Насладихме се на един прекрасен ден сред божието творение около Рилския манастир.
      Върнахме се живи и здрави и почувствахме горещината на деня в Благоевград. Разделихме се с пожелания за повече такива дни и до следващи срещи!

Емилия Якимова
и Емил Якимов

ЗА НАШАТА ЛЮБИМА РУСКА

На 23-ти август Руска Иванова от гр. Добрич празнува своя юбилей. Тя навършва солидните 70 години.
      Ние, членовете от ТО на НАСГБ гр. Добрич, я поздравяваме по повод личния й празник. С пожелание да бъде все така грижовна майка и баба, любяща съпруга, вярна и предана приятелка. Да си жива, здрава и да посрещнеш и стотния си рожден ден!
      Руска Иванова е родена в гр. Добрич. Тя израства весело момиче под грижите на своите добри родители. За съжаление съдбата й поднася неприятна изненада. Петнадесетгодишна забелязва, че вечер, без осветление не може да се ориентира. Постепенно зрението й се влошава. Успоредно с това, намалява и слуха. Лекарите й поставят диагнозата "Пигментна дегенерация".
      Руска среща своята половинка на 20-годишна възраст. Съпругът й се казва Ангел Иванов. Той е добър човек със златно сърце. Двамата създават прекрасно семейно гнездо. Имат момче и момиче, които от своя страна ги радват с пет внучета. Руска и Ангел са образец за искрено другаруване. Те винаги са заедно. Човек може да ги срещне хванати за ръце в градската градина, в клуба, в магазина, в кухнята и т.н. Те са винаги център на внимание, защото умеят да разведрят обстановка, да подадат приятелски протегната ръка. Отговорни хора са. На тях можеш да разчиташ във всякакви ситуации. Когато навършва 40 години се трудоустроява и работи в ТПК "Мир" в нашия град.
      Руска Иванова е член на териториалната организация от учредяването й. Член е и на спортен клуб "Устрем". Тя винаги е златен медалист на физическите дисциплини клякане, коремни преси и вдигане на гири. Те са нейната запазена марка. Член е и на поетичен клуб "Вдъхновение". Участва и в групата за автентичен фолклор към организацията ни. Любимите й занимания са цветарството и кулинарията. Радва своите внучета с вкусни домашно приготвени лакомства. На провежданите кулинарни конкурси, организирани по различни поводи, винаги получава отличия.
      Радваме се, че при нас има такива хора като Руска Иванова. Гордеем се с нея и я обичаме от все сърце.

Калинка Ковачева

ОЩЕ ДВА ЗАВОЯ

Само на около 25 км от Стара Загора, хижа Морулей блажено се е сгушила в зелената прегръдка на Сърнена гора, а едноименният връх над нея е най-високият за същинската част на Средна гора–895 м. Точно той беше основната цел на нашия поход. След кратък инструктаж от страна на планинския водач Иван Тодоров, разделени по двойки, с бодра крачка потеглихме нагоре. Прехласнати от зелената магия на габъровата гора, неусетно и безпрепятствено изминахме половината от маршрута. Нестандартните скални образувания, разпръснати стъпаловидно, сякаш специално за нас, ни подмамиха да спрем за кратка почивка. Трудното обаче тепърва предстоеше. Оттук нагоре вече нямаше никакви пътеки. Промушвайки се през гъсталаците, имах усещането, че сме първите хора, стъпващи по тези места, след траките, разбира се. Често чувахме Ванката да се провиква: "Внимавайте, промушваме се между тръни и ели. Вие си изберете към кое да се притиснете".
      След почти двучасова борба с девствената гора, все по-често започнахме да питаме наближаваме ли вече върха, а Ванката всеки път отговаряше: "Още два завоя и сме там".
      И така, до върха. Когато приключихме с фотосесията върху пирамидата и първоначалната еуфория, седнахме да починем. Чак тогава си дадох сметка, че без значение от височината, върхът си е връх и да стигнеш до него, въобще не е лесно.

Сърдечни благодарности, както на планинския водач Иван Тодоров, така и на нашите персонални водачи–Здравка Йовова, Грета Андреева и Анна Ройдева!
      След шестчасовия поход се върнахме в хижата изподрани като котараци през любовен период, но надмогнали чисто човешките си слабости, усещайки сладкия привкус на победата над самите себе си!
      Както се казва–кефът цена няма!
      А, и да не забравя да ви кажа, завои имаше и на връщане!

Ангелина Кръстева

Нагоре
Към Съдържанието на броя

Хостингът и домейнът са предоставени с любезното съдейстие на Superhosting.bg